Competentie 6
Competentie 6
6. Handelt verantwoord en toont betrokken burgerschap
De Sportkundige is zich bewust van de ethische aspecten van het beroep en signaleert maatschappelijk en moreel actuele thema's en draagt situatief, op een kritische en verantwoordelijke wijze, bij aan oplossingsrichtingen.
(S)ituatie: Ik ben in de situatie gekomen dat ik een verandertraject moest ontwikkelen, vervolgens daar een advies over te geven en te evalueren hoe we dit gaan implementeren. Tijdens mijn O&O project moest ik een opdracht ontwikkelen waarin stapsgewijs uitgelegd wordt hoe je een schaalmodel maakt van een nieuw uitdagend en beweegvriendelijk schoolplein.
(T)aak: Mijn taak was om een O&O opdracht te ontwikkelen waarin ik advies geef hoe je een nieuw en uitdagend schoolplein maakt voor basisschool kinderen van groep 7 en groep 8. Mijn taak is om een verandertraject uit te stippelen waar de organisatie een meerwaarde aan heeft. JOGG staat voor een 'beweging' waarbij het uitgangspunt is om jongeren op een gezond gewicht te houden. Dit doen zij door een gezond leefpatroon onder de jongeren te stimuleren, denk hierbij aan gezonde voeding, voldoende beweging en een goed slaappatroon. Het prototype dat ik heb ontwikkeld sluit hier goed op aan, met behulp van ons prototype wil ik dat de kinderen de mobiele telefoon aan de kant leggen en in beweging komen. Om deze reden is mijn verandertraject een meerwaarde voor de stageorganisatie. Ook heb ik de taak op mij genomen door mijn verandertraject te presenteren aan alle buurtsportcoaches van JOGG Meppel.
(A)ctie: Ik heb dit aangepakt middels een PowerPoint presentatie te maken waarin ik het onderwerp kort toelicht. Ook heb ik gebruik gemaakt van een Kahoot quiz die ik zelf heb gemaakt m.b.t. de presentatie. Tijdens dat ik de O&O opdracht heb gemaakt voor de leerlinge van de HAVO heb ik gebruik gemaakt van Word en heb ik stapsgewijs uitgelegd hoe ze bij hun prototype komen.
(R)esultaat: Het resultaat van mijn handelen was dat alle leerlingen een ontzettend mooi prototype hebben gemaakt middels een schaalmodel. En dat bijna alle leerlinge een voldoende hebben gehaald.
(R)eflectie: Ik ben tevreden met het resultaat omdat ik veel mooie schaalmodellen hebben gezien
die ik kan gebruiken voor mijn verandertraject. Ik wil de volgende keer meer letten op mijn
professioneel handelen door meer vragen te stellen aan docenten en dit ook te benadrukken in de
presentatie. Nu was ik vaak aanwezig maar durfde niemand een vraag te stellen