Competentie 2
Competentie 2
2. Handelt methodisch en evidence informed
De
Sportkundige handelt methodisch. Hij ondersteunt de vraagarticulatie bij
praktijkvraagstukken en formuleert, gebaseerd op een zorgvuldige afweging van
verschillende bronnen, het best mogelijke antwoord in gezamenlijkheid met
stakeholders. Daarbij draagt de Sportkundige bij aan de kennisontwikkeling van
de beroepsgroep.
(S)ituatie: Het begin van mijn stage bij JOGG Meppel stond in het teken van onderzoek doen. Ik moest een interne- en externe analyse maken van mijn stagebedrijf. Aan de hand van deze interne- en externe analyse moest ik vervolgens komen tot een praktijkvraagstuk. Een vraagstuk waar ik mij het komende jaar mee bezig ging houden.
(T)aak: Er moest kwalitatief goed onderzoek worden gedaan. In eerste instantie intern, binnen het stagebedrijf. Het was belangrijk dat ik een goed beeld kreeg van het stagebedrijf. Daarom moesten de missie, visie en doelstellingen onder andere onderzocht worden. Vervolgens moest er met bijvoorbeeld het DESTEP-model een externe analyse gemaakt worden. Het was mijn taak om dit op een zo goed mogelijke manier te doen zodat ik tot een relevant vraagstuk zou komen voor mijn afstudeeropdracht maar ook zeker voor het stagebedrijf.
(A)ctie: Doordat er ongelofelijk veel stagewerkzaamheden waren in de eerste periode en ik maar één dag per week stage liep kwam ik al snel achter te lopen met mijn interne- en externe analyse. Het gevolg hiervan was dat ik het vraagstuk eigenlijk al eerder helder had terwijl ik de interne- en externe analyse nog niet helemaal had gemaakt.
(R)esultaat: Het resultaat van deze actie was dat ik een vraagstuk had, net als ieder ander. Het verschil was alleen dat dit vraagstuk meer uit de opdrachtgever naar voren was gekomen en minder uit het onderzoek. Hierdoor liepen sommige dingen soms in de war. Doordat het vraagstuk voor mij eerder helder was heb ik mij wel in het onderzoek gelijk al meer kunnen richten op dit vraagstuk. Ik ging dus in het onderzoek gelijk al dingen behandelen die relevant waren voor mijn vraagstuk, ik denk dat dit de positieve kant eraan is geweest.
(R)eflectie: Ik had dit anders aan moeten pakken. ik had het probleem van te weinig tijd gelijk kenbaar moeten maken bij mijn stagebegeleider. Ik had bijvoorbeeld kunnen afspreken dat ik zoveel uur van de dag bezig wil met school en de resterende uren met stagewerkzaamheden. Gedurende het jaar is dit wel veranderd. Ik denk dat je in zo'n beginfase een zo goed mogelijke indruk wel maken en dat je daardoor alles maar laat gebeuren. De volgende keer ga ik gelijk duidelijk zijn. Hierdoor hou ik mijn doel ook scherper voor ogen. Ik denk dat ik doordat ik mij gelijk heb gefocust op het vraagstuk wel uiteindelijk het best mogelijke antwoord op het praktijkvraagstuk heb kunnen formuleren.