Competentie 8
Competentie 8
Organiseert, positioneert en begeleidt projecten en programma's ter bevordering van sport en bewegen
De Sportkundige hanteert zelfstandig de beleidscyclus met als doel de continuïteit en kwaliteit van zowel het sport- en beweegaanbod als de (sport)organisatie te borgen en te ontwikkelen en verschillende doelgroepen te stimuleren tot (duurzame en verantwoorde) sportparticipatie.
(S)ituatie: Tijdens mijn stage ben ik in de situatie gekomen dat ik een draaiboek moest maken voor een loopfietsclinic. Dat houdt in dat je de jongste doelgroep in beweging zet en waarbij je zelfstandig aan het werk gaat met kinderen van 3 tot 5 jaar. De situatie was (en is) dat deze doelgroep weinig activiteiten voorgeschoteld krijgt omdat ze nog zo jong zijn. Het is juist belangrijk dat deze doelgroep ook aandacht krijgt.
(T)aak: Mijn taak was om een draaiboek te maken voor een loopfietsclinic en deze ook uit te voeren op de desbetreffende school. Ook was het mijn taak om deze jonge kinderen te begeleiden en te coachen op een leuke en kinderlijke manier. Dat heb ik gedaan door ''Jip en Janneke taal uit te voeren. Dat wil zeggen dat ik het zo simpel mogelijk heb gehouden en de kinderen daarnaast enorm gestimuleerd heb. Ook heb ik deze jonge doelgroep in beweging gezet door dit evenement uit te voeren. Naast een algemeen draaiboek moest er ook een ondersteuningsdocument komen voor de docenten van die desbetreffende school, waarin zij precies konden zien wat de bedoeling was en wat er van mij verwacht kon worden.
(A)ctie: Ik heb dit aangepakt middels een draaiboek te maken waarin ik veel contact moest leggen met scholen, buurtsportcoaches en leraren van scholen. Ik heb me kwetsbaar opgesteld en ik stond open voor feedback en opmerkingen die ik dan weer kon verwerken in het draaiboek. Ik heb dit draaiboek gemaakt dankzij veel onderzoek te doen wat voor activiteiten nou geschikt zijn voor deze doelgroep.
(R)esultaat: Het resultaat van mij handelen was dat de kinderen een hele leuke maar vooral leerzame loopfietsclinic hebben gekregen. Als feedback kreeg ik terug dat ik heel goed voor de groep stond en te kinderen goed heb geënthousiasmeerd.
(R)eflectie: Ik ben heel blij met het resultaat dat er uiteindelijk een heel mooi draaiboek ligt waar studenten volgend jaar ook nog wat aan hebben. Ik zou de volgende keer eerder beginnen met klaar zetten van het evenement, omdat ik nu in tijdnood kwam. Ook zou ik harder moeten praten tegen deze doelgroep omdat ze snel zijn afgeleid.
Bewijslast: