Blok 3.2

SK11 Social, City & identitymarketing.

De kennis vanuit deze bok is gericht op social-, city- en identiteitsmarketing. Deze bok geeft een kennisbasis om ook een vertaling te kunnen maken van het weten over de stad naar acties in de stad ter bevordering van de vitaliteit de stad middels actieve leefstijl en sport.

Sport en doelgroepen.

In het studieonderdeel "Sport & doelgroepen" gaat de student in een (krimp)regio de uitdaging aan om een sociaal-maatschappelijk sport- en beweegconcept te ontwikkelen die bijdraagt aan het daadwerkelijk activeren en vitaliseren van gemeenschappen (wijken, dorpen), met behulp van de kracht van sport en bewegen in de openbare ruimte. Daarbij richt de student zich nadrukkelijk in de gemeenschap op twee doelgroepen; mensen met overgewicht en ouderen.De student heeft de opdracht om de doelgroepen op basis van een ecologische benadering, te activeren vanuit een brede opvatting op vitaliteit die zowel de 6 dimensies van Huber omvat alsook de in blok 3.1 en voorgaande studiejaren aangereikte Sportkundige kennis en inzichten op het gebied van marketing, sociologie, gedragsverandering, het inspelen op (lokale) trends en ontwikkelingen en het ontwikkelen van een concept met een duidelijke waardenpropositie die een fit op meerdere niveaus heeft met de doelgroep (klantsegment). In dit blok heeft de student met ander woorden de complexe taak om de 3 waarden van sport in een praktisch project bijeen te brengen!De student staat daarmee voor een complexe Sportkundige uitdaging die wordt gekenmerkt door het verbinden van inzicht in het strategische niveau (waarom, voor welke stakeholders), kennis en kunde op het tactische niveau (hoe, met wie, wanneer) en een flinke dosis ondernemerschap, durf, persoonlijk leiderschap en commitment op het operationele niveau (wat, wanneer).Het gaat op dit niveau er niet alleen om dat de dingen op operationeel niveau goed worden gedaan (b.v. goed positioneren, organiseren en begeleiden), maar vooral ook dat de goede dingen worden gedaan (op basis van de belangen van de stakeholders en vanuit empathie met en kennis van de doelgroep).Dit studieonderdeel sluit qua context naadloos aan op het onderdeel 'Vitale regio'; de student kan daarom handig gebruik maken van met name het resultaat van de eerste weken van dat studieonderdeel (analyseresultaat van o.a.: het lokale DNA, de maatschappelijke uitdagingen en de kansen voor de toekomst van de regio).Het onderdeel 'Sport & doelgroepen' wordt gekenmerkt door daadwerkelijke actie en impact in de regio binnen een relatief korte termijn (1 blok). De 'Vitale regio' wordt gekenmerkt door een integraal advies voor een meerjarig implementatieprogramma en dus door de lange termijn scope. Een verbinding tussen beiden is daarbij vanzelfsprekend, b.v. door het ontwikkelde sociaal-maatschappelijk sport- en beweegconcept te zien als een prototype van een project dat onderdeel uit maakt van het integrale implementatieprogramma. Het prototype wordt als onderdeel van dit programma daadwerkelijk getest in de praktijk met echte deelnemers en voor echte relevante stakeholders! 

Vitale Regio.

In het studieonderdeel "Vital Stad" heeft de student geleerd hoe als Sportkundige vanuit een multidisciplinair perspectief, integraal gewerkt kan worden aan de vitaliteit van een Europees stedelijk gebied met sport en bewegen als belangrijk middel. In dit blok laat de student zien in staat te zijn om de daar aangereikte kennis en kunde (o.a.; DNA-diagnose, scenario-analyse en strategische programma-ontwikkelingsvaardigheden) te vertalen en in te zetten in een andere context; namelijk die van een landelijk regionaal krimpgebied in Nederland. De student verdiept zich in het DNA van de regio door actiegericht veldonderzoek, aangevuld met deskresearch. De student brengt op basis van wat geleerd is in voorgaande blokken en jaren, in kaart waar de kansen voor de regio in de toekomst liggen, rekening houdend met de uitdagingen van nu en later. Op basis van de toekomstverkenning die wordt ontwikkelt voor de regio, ontwikkelt de student met zijn studiegenoten een inspirerende visie en een wenkend perspectief voor de regio. Dit wordt vertaald naar een inspirerend integraal programma dat erop gericht is de regio een positieve vitalisatie-impuls te geven met sport en bewegen als middel. De student werkt een van de projectideeën die onderdeel is van het integrale programma, concreet uit naar een of meerdere praktische aan doelgroep gebonden sport- en beweegconcepten. Voor het onderdeel 'Sport en doelgroepen', werkt de student dit verder concreet uit naar daadwerkelijke sport- en beweegactiviteiten in de regio met echte deelnemers en met relevante stakeholders!

Youri de Graaf
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin